{"id":2820,"date":"2024-05-24T10:13:24","date_gmt":"2024-05-24T10:13:24","guid":{"rendered":"https:\/\/justenough.nl\/?p=2820"},"modified":"2024-05-29T15:34:11","modified_gmt":"2024-05-29T15:34:11","slug":"hoe-druk-moet-ik-me-maken-over-voedselkilometers","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/justenough.nl\/hoe-druk-moet-ik-me-maken-over-voedselkilometers\/","title":{"rendered":"Hoe druk moet ik me maken over voedselkilometers?"},"content":{"rendered":"\n
Dit artikel is geschreven door Mareike Br\u00fchl van onze samenwerkingspartner Fork Ranger<\/a>. Fork Ranger helpt consumenten met het maken van duurzame voedselkeuzes. Dat moet volgens hun leuker en makkelijker worden! Daarom maakten ze het boek<\/a> \u2018Ons Eten als weg uit de Klimaatcrisis\u2019, een Seizoenskalender<\/a> en de gratis Fork Ranger app. <\/strong><\/p>\n\n\n\n Na appels zijn bananen het meest gegeten fruit<\/a> in Nederland! Genieten van dit subtropische fruit is niet meer weg te denken uit ons huidige voedselpatroon. Maar is dat eigenlijk erg, kan ik nog met een gerust hart een banaan in mijn ontbijt met havermout doen? Moeten we in een duurzaam voedselsysteem niet alleen maar lokaal & seizoensgebonden eten?<\/p>\n\n\n\n Na de Tweede Wereldoorlog is ons voedselsysteem enorm veranderd. Het merendeel van ons eten komt niet meer van de boer in het volgende dorp komt, maar legt nu gemiddeld 2500 tot 4000 kilometer af<\/a>. En waar bananen altijd van ver weg komen, omdat ze simpelweg niet in een Nederlands klimaat groeien, is dat voor bijvoorbeeld aardbeien niet zo. Maar ook daar zijn de voedselkilometers gemiddeld toegenomen. In de winter importeren we ze namelijk gewoon! <\/p>\n\n\n\n Dus: wat is mijn rol als consument? In de gangbare supermarkt kan het best lastig zijn om bij alles te kijken waar het vandaan komt, dus vraag ik me af of dat echt nuttig is. Transport is een klein deel van de totale CO2 impact van ons eten<\/strong> Dus we kunnen alvast zeggen dat het belangrijker is om na te denken over hoeveel vlees, zuivel en eieren er in ons boodschappenmandje ligt, dan elk etiket in de supermarkt te checken naar herkomstland en producten uit verre landen te vermijden. Bij Fork Ranger maakten we dit kompas<\/a> om je te laten zien wat het belangrijkste is om op te letten en wat minder belangrijk is. <\/p>\n\n\n\n Hoewel ik geen onderzoeken kon vinden over waarom we dan toch vaak denken dat transport veel meer uitmaakt, vermoed ik zelf het volgende op basis van mijn gesprekken met anderen. 1) We denken vaak dat ons eten met het vliegtuig komt en 2) we weten dat containerschepen heel erg vervuilend zijn. CE Delft<\/a> onderzocht trouwens een aantal van de claims over containerschepen en daaruit blijkt dat deze niet altijd juist zijn. We denken dus dat ze nog veel vervuilender zijn dan dat ze werkelijk zijn. Maar dat maakt ze natuurlijk niet schoon ;).<\/p>\n\n\n\n Er is meer dan alleen kilometers: hoe ons eten wordt vervoerd<\/strong> Vliegen is duur, dus het is alleen rendabel voor producten die kort houdbaar zijn. Dit zijn vaak zachte, verse en gekoelde producten. <\/p>\n\n\n\n Een paar van de meest ingevlogen producten zijn:
<\/p>\n\n\n\n
Laten we eerst even uitzoomen en het in perspectief plaatsen. Als we kijken naar de gehele CO2 impact van ons eten maakt transport slechts een klein deel uit. In een Europees voedingspatroon veroorzaakt transport slechts 6% van de CO2 emissies<\/a>, terwijl vlees, zuivel en eieren 83% inneemt. <\/p>\n\n\n\n
En precies de transportmethode maakt een hoop uit voor hoe voedselkilometers zich naar emissies vertalen. Het goede nieuws is dat maar heel erg weinig eten per vliegtuig wordt getransporteerd: maar 0,16% van de totale voedselkilometers wordt per vliegtuig afgelegd.<\/p>\n\n\n\n
In de winter: verse bessen van ver weg
Asperges uit Peru
Sperziebonen, haricots verts en sugar snaps uit Kenia
Gelukkig, bananen staan er niet tussen, die komen namelijk per boot<\/p>\n\n\n\n