Zifera maakt websites klimaatvriendelijk

Peter Rus

Elke website klimaatvriendelijk maken. Dat is het doel van Zifera een bedrijf uit Nijmegen dat de CO2-uitstoot van websites meet en suggesties doet om die terug te brengen naar een minimum. “Met onze tool kun je de CO2-uitstoot van een gemiddelde website tot meer dan 50 procent verlagen”, vertelt Lieve Kramer, mede-eigenaar van Zifera.

Elke klik op het internet zorgt voor stroomgebruik. En dat niet alleen in het datacentrum waar de website wordt gehost. “Bij elke klik wordt een hele keten aan apparaten geactiveerd. Denk daarbij aan het datacentrum waar de website opgeslagen staat, de router in de meterkast en de apparatuur voor het netwerk dat de verbinding tot stand brengt. Al die apparaten gebruiken stroom en dat stroomverbruik zorgt voor de uitstoot van CO2”, vertelt Lieve Kramer.

Per dag klikt een internetgebruiker dan ook zomaar een paar autokilometers weg.”

Autokilometers

Uit berekeningen van de Zweedse onderzoekers Anders Andrae en Thomas Edler blijkt dat het bij het raadplegen van een gemiddelde webpagina gaat om 1,7 gram. Ter vergelijking: een auto stoot in Nederland gemiddeld zo’n 110 gram per kilometer uit. Hoeveel webpagina’s iemand per dag bezoekt, is natuurlijk heel persoonlijk. Maar zeker is dat met een uurtje surfen op internet er aardig wat pagina’s worden bezocht en de teller behoorlijk kan oplopen. Per dag klikt een internetgebruiker dan ook zomaar een paar autokilometers weg. En die impact op het klimaat kan volgens Zifera, afhankelijk van hoe goed een website is gebouwd, worden verkleind met meer dan 50 procent.

Instrument

Het idee om websites duurzamer te maken, ontstond bij de oprichter van Zifera Elmar Witjes. Als webdesigner dacht hij na over de duurzaamheid van zijn werk en stelde zich de vraag hoe hij de CO2 die vrijkomt bij het bezoeken van webpagina’s kon terugbrengen. Het zette hem aan om een instrument te ontwikkelen waarmee eigenaren van websites op een eenvoudige manier kunnen meten hoeveel CO2 de diverse pagina’s op hun site uitstoten, met daarbij tips om die uitstoot te verlagen en de mogelijkheid om de CO2-uitstoot direct te compenseren. Zifera biedt het instrument aan als een software as a service model waarbij de gebruiker een abonnement afneemt.

Meten en compenseren

“Eigenlijk werkt het heel eenvoudig”, stelt Kramer. “De eigenaar van een website voegt een regel code toe aan zijn site. Vervolgens meten we per pagina hoeveel CO2 er wordt uitgestoten als de pagina wordt bezocht. Daarbij voeren we tegelijkertijd een analyse uit op de pagina en kijken naar de elementen die verbeterd kunnen worden om de CO2-uitstoot te verlagen. Eventueel kunnen klanten er bovendien voor kiezen om de CO2-uitstoot van hun website meteen door ons te laten compenseren.”

Foto’s en filmpjes

Het zijn volgens Kramer met name de foto’s en filmpjes die zorgen voor het energieverbruik. “Door foto’s te verkleinen kan vaak al een behoorlijke reductie worden bereikt. Dat geldt ook voor het comprimeren van filmpjes. We laten dat zien op een dashboard waarbij de beheerder van de website ook inzicht krijgt in het aantal keren dat een bepaalde pagina is bezocht. Bij veelbezochte pagina’s heeft een optimalisatie natuurlijk meer effect dan een pagina die maar weinig wordt bezocht.”

Snellere website

Als bijvangst wordt een website ook sneller door de optimalisaties die worden doorgevoerd. En dat is geen onbelangrijk detail. Snellere websites worden door bezoekers hoger gewaardeerd en scoren ook beter in de zoekresultaten van Google. Of dat uiteindelijk ook de bedoeling is, is natuurlijk de vraag. “Een website die niet bezocht wordt, heeft natuurlijk de minste CO2-uitstoot”, stelt Kramer. “Maar daarvoor hebben organisaties geen website. Daarom is het beter om hem klimaatvriendelijk te maken.”

“Consumenten kunnen daarin ook een rol spelen door bijvoorbeeld hun werkgever daarop te wijzen.”

Impact vergroten

Zifera zoekt naar allerlei mogelijkheden om de de impact van zijn dienstverlening zo groot mogelijk te maken. “Nu is het vaak de keuze van een individuele beheerder van een website die min of meer toevallig op de hoogte is van onze dienst. Maar bedrijven mogen over het algemeen nog wel wat bewuster worden van de uitstoot van hun website. Consumenten kunnen daarin ook een rol spelen door bijvoorbeeld hun werkgever daarop te wijzen. Verder onderzoeken we de mogelijkheid om via providers onze dienst als een standaardinstallatie bij een hostingpakket aan te bieden. Dat zou de keuze voor een klimaatvriendelijke site makkelijker maken.”

Certificaat

Ook werkt Zifera aan een certificaat. “Daarmee kan je als eigenaar van een site laten zien dat deze klimaatvriendelijk is. Daarmee hopen we nog meer organisaties over de streep te trekken. Ook zijn we bezig met de markt buiten Nederland. We zijn momenteel aan het kijken of een Duitse versie zou aanslaan. Ook op die manier proberen we onze impact te vergroten.”

Deel dit artikel:

Facebook
Twitter
LinkedIn